در نوشتار پیشین، قسمت اول مجموعۀ آینۀ سیاه را از منظر نخست بررسی کردم؛ از این دیدگاه که اگر شخصی در چنان اضطراری برای گزینش میان دو بد قرار گیرد (آمیزش با خوک در ملأ عام یا رضایت به کشتن یک بیگناه)، چه باید بکند؟ مثالهایی از این دست، برای آزمودن قدرت پاسخگویی نظامهای اخلاقی در کتابهای فلسفۀ اخلاق فراواناند: انتخاب بین نجات جان یکی از دو نفری که همزمان در حال غرق شدن در آب هستند: یکی پدر پیر شما، و دیگری پزشک حاذقی که به گفتۀ رومهها به زودی سرطان را علاج خواهد کرد (پالمر، 1385، ص26)؛ انتخاب بین جدا کردن دوقلوهای بههمچسبیده و نجات جان یکی از آنها، یا انتظار برای زجرکش شدن هر دو (ریچ، 1392، ص23-27)؛ و یا تراژیکترین مثالِ ممکن با عنوان انتخاب سوفی»: مادری به فرمان یک افسر نازی، موظف میشود یکی از دو فرزند خردسالش را برای کشته شدن انتخاب کند، و اگر انتخاب نکند، هر دو فرزند کشته خواهند شد (Laffollte, 2007: 8).
ما، تکنولوژی و اخلاق: تحلیل اخلاقی قسمت دوم سریال آینه سیاه، مصرف گرایی و گمشدگی معنا
تحلیل اخلاقی قسمت اول سریال آینه سیاه (black mirror)، بخش دوم
یکی ,شدن ,؛ ,اخلاقی ,کشته ,جان ,یکی از ,انتخاب بین ,دو فرزند ,از این ,هر دو
درباره این سایت